FACULTATEA DE
MANAGEMENT AGROTURISTIC
I. Misiunea didactica si de
cercetare stiintifica
Prin activitatile didactice si de cercetare stiintifica desfasurate
în cadrul specializarii, misiunea Facultatii de Management Agroturistic
se refera la:
- Formarea de specialisti de înalta
calificare capabili sa utilizeze în mod eficient resursele naturale
si umane în scopul implementarii si dezvoltarii metode moderne
de management în alimentatie publica si agroturism, adaptate
la cerintele economiei de piata.
- Pregatirea specialistilor pentru insertia profesionala în
activitate de conducere a întreprinderilor de turism, hoteluri,
alimentatie publica ca manager în activitate de turism, sef
complex hotelier si alimentatie publica, conducatori de societati
comerciale, patroni (girant) în activitate hoteliera si restaurante,
directori agentii de turism.
- Asigurarea specialistilor ce vor lucra în întreprinderi
mici si mijlocii din agricultura, horticultura, zootehnie, ca patroni
sau fermieri, conducatori de pensiuni turistice rurale, Agroturistice
si montane.
- Asigurarea pregatirii pentru a deveni conducatori eficienti în
elaborare si implementare-proiectelor nationale si ale U.E. de tip
SAPARD, PHARE etc., în domeniul agriculturii, agroturismului
si protectiei mediului.
- Asigurarea specialistilor pentru agentiile nationale ce desfasoara
activitati de: protectia mediului, protectia consumatorului etc.
- Formarea si selectarea studentilor în vederea îndrumarii
spre activitatea de cercetare stiintifica, prin aprofundarea ulterioara
a studiilor, în scopul promovarii de specialisti în acest
domeniu.
- Activitatea de cercetare stiintifica aplicativa si de cercetare
prin programe de finantare guvernamentale europene, proprii si cu
terti.
- Asigurarea cu carte de specialitate elaborata de cadrele didactice
în domeniile lor de competenta.
Principiile de organizare si functionare precum si obiectivele au
fost stabilite în acord cu prevederile legale, Facultatea de
Management Agroturistic, aderând la Carta Universitara a Universitatii
Bioterra Bucuresti.
II. Misiunea si obiectivele
programului de studii I.M.A.P.A.
In tabelul de mai jos este prezentata misiunea programului de studiu
I.M.A.P.A ce se desfasoara în cadrul Facultatii de Management
Agroturistic din Universitatea Bioterra Bucuresti.
Misiunea programului de studiu I.M.A.P.A.
Misiunea programului
de studiu |
Observatii (comentarii,
argumentari) |
Formare
de specialisti cu înalta calificare, ce vor activa în
domeniul alimentatiei publice si agroturismului, capabili sa utilizeze
în mod eficient resursele naturale si umane, în scopul
dezvoltarii acestor sectoare prioritare ale economiei romanesti,
adaptându-le totodata la cerintele si standardele europene
în vederea cresterii aportului adus de acestea la produsul
intern brut. |
Strategia
de dezvoltare a agriculturii durabile în România si
vizeaza dezvoltarea agroturismului si a serviciilor de alimentatie
publica în zona rurala, urmarind urmatoarele obiective:
- Obiective economice.
Dezvoltarea si promovarea zonelor agroturistice deja existente
si identificarea unor noi zone ce se preteaza acestei activitati,
fapt ce va conduce la cresterea numarului de turisti si la dezvoltarea
economica a zonelor implicate.
Prin promovarea produselor culinare traditionale, bucataria româneasca
va fi cunoscuta pe plan international creând premiza cresterii
numarului de turisti si implicit a veniturilor celor care practica
aceasta activitate.
Prin cresterea veniturilor se va putea dezvolta infrastructura,
îmbunatatii posibilitatile de cazare si dotare a unitatilor
Agroturistice.
|
- Obiective sociale:
Îmbunatatirea calificarii si angrenarea personalului prin
crearea de noi locuri de munca în domeniul agroturismului
si alimentatiei publice dar si în alte domenii precum transport,
comert, mestesuguri traditionale, arta populara etc., având
ca efect reducerea somajului.
Promovarea formelor de turism social ce se adreseaza tuturor categoriilor
de vârsta, cu precadere categoriilor sociale cu venituri medii.
Atragerea turistilor straini în vederea cunoasterii socio-culturale
a societatii românesti, prin promovarea obiceiurilor si traditiilor
autohtone.
|
Îmbunatatirea procesului de învatamânt
în scopul conexiunii interdisciplinare în vederea aplicarii
în practica a cunostintelor de inginerie tehnologica si a
cunostintelor de management si marketing în domeniul agroturismului
si alimentatiei publice de catre viitorii specialisti în domeniu. |
Implementarea, dezvoltarea si organizarea
activitatilor din alimentatie publica si agroturism, impune o pregatire
interdisciplinara a specialistilor în domeniul tehnologic
si managerial.
In acest scop programul de învatamânt interdisciplinar,
furnizeaza studentilor cunostinte teoretice si practice care acopera
un spectru larg de activitati:
- producerea materialelor prime de origine vegetala si animala utilizate
în alimentatie publica;
- utilizarea, întretinerea si exploatarea masinilor si instalatiilor
specifice domeniului;
- prestari servicii în alimentatie publica;
- constructii agroturistice si pentru alimentatie publica;
- asigurarea unor alimentatii rationale pentru turisti, tinând
cont de principiile nutritionale si promovarea produselor ecologice;
- proiectarea si decorarea spatiului turistic în scopul promovarii
specificitatii românesti;
Toate aceste activitati sunt completate de o serie de cunostinte
din domenii complementare cum sunt:
- limbi straine;
- ecologie si protectia mediului;
- igiena si protectia muncii.
|
Modernizarea si implementarea planurilor
de învatamânt tinând cont de procesul Bologna
si de cerintele impuse de standardele existente în U.E. în
domeniul programului de studiu. |
Planurile de învatamânt sunt
structurate pe un numar de 240 credite, corespunzator a patru ani
de studiu.
Disciplinele din planul de învatamânt asigura specialistului,
absolvent al acestui program de studiu, cunostintele necesare organizarii
si coordonarii activitatilor specifice din unitatile de alimentatie
publica si Agroturistice, în vederea promovarii acestor activitati
la standarde internationale, cu rezultate economice viabile în
economia de piata.
|
Cercetarea stiintifica a cadrelor didactice
în concordanta cu planul strategic pe termen scurt, mediu
si lung al facultatii. |
Strategia de cercetare stiintifica pe termen
scurt, mediu si lung cuprinde teme din domeniul programului de studiu
si din domeniile de competenta al cadrelor didactice. |
III. Continutul procesului de învatamânt cerinte
normative obligatorii
Structura planului de învatamânt
1. Planul de învatamânt
aferent programului de studii de licenta I.M.A.P.A, cuprinde discipline
fundamentale, discipline de domeniu, de specialitate si complementare,
grupate la rândul lor în discipline obligatorii, optionale
si facultative.
2. Obiectivele si misiunea programului de studii
sunt în concordanta cu planul de învatamânt, care,
prin disciplinele sale asigura o pregatire interdisciplinara cu un
profil larg, pe baza unui raport echilibrat între pregatirea
fundamentala si cea de specialitate în domeniu.
Disciplinele de studiu din planul de învatamânt sunt prevazute
într-o succesiune logica, urmarind acumulare de cunostinte fundamentale
în primii ani de studiu, iar disciplinele de specialitate în
domeniu sunt studiate cu precadere în anii III si IV, asigurând
compatibilitatea cu cadrul de calificari national si programele de
studii similare din statele U.E., ponderea disciplinelor fiind exprimata
în credite de studii ECTS.
3. Disciplinele de studiu cuprinse în planurile
de învatamânt au fise ale disciplinelor ce contin si programele
analitice aferente acestora cu evidentierea obiectivelor disciplinei,
continutul tematic de baza, repartizarea numarului de ore de curs
si seminarii si activitati aplicative pe teme, sistemul de evaluare
a studentilor, bibliografia minimala.
4. Nomenclatorul disciplinelor cuprinse în
planul de învatamânt si continutul acestora corespund
domeniului de licenta si programul de studii pentru care s-au elaborat
planurile de învatamânt si sunt conform misiunii declarate.
5. Anul universitar este structurat pe 2 semestre
a câte 14 saptamâni în medie, cu 26 de ore pe saptamâna,
pentru ciclul I, studii universitare de licenta.
Planul de studiu IMAPA este structurat pe 8 semestre din care 7 cu
14 saptamâni si semestrul 8 cu 10 saptamâni, deoarece
ultimele 4 saptamâni din acest semestru sunt destinate întocmirii
Lucrarii de Licenta, având în vedere ca prima sesiune
a examenului de licenta se sustine în luna iulie.
6. Fiecare semestru are aproximativ 30 de credite
transferabile în sistemul european (ECTS) pentru disciplinele
obligatorii, indiferent de forma de învatamânt, totalizând
60 de credite pe an. Totalul credite ECTS pe ciclul de licenta este
de 240.
7. Disciplinele facultative se încheie cu proba
de verificare, iar punctele de credit care li se atribuie sunt peste
cele 30 ale semestrului respectiv.
8. În cadrul programului de studiu IMAPA, raportul
orelor de curs / ore de aplicatii este:
Raport curs / aplicatii
Nr. ore curs |
Nr. ore aplicatii |
Raport curs/ aplicatii |
142 |
1740 |
0.82 |
Conform planului de învatamânt
sunt prevazute:
- numar de discipline cu proiect 4 cu 104 ore
- numar de ore alocate în semestrul 8, pentru elaborarea proiectului
de licenta: 4 saptamâni x 5 zile x 6 ore/ zi= 120 ore.
Fisa programului de studii IMAPA prezinta structura generala a programului
de studiu, competentele absolventului programului de studiu si insertiile
profesionale ale absolventilor.
9. Practica se desfasoara grupat pe fiecare an de
studii, existând posibilitatea de migrare a perioadei de efectuare
a acesteia în functie de conditiile propice de desfasurare în
cadrul centrelor proprii de practica si de contractele cu societatile
comerciale. Activitatea de practica se desfasoara în baza Regulamentului
de desfasurare a practicii studentilor.
10. Stagiile de practica se executa în unitatile
proprii ale Universitatii Bioterra:
- Centru de practica si cercetare „Predeal - Trei Brazi”
- Centru de practica si cercetare „Zamora - Busteni”
- Centru de practica si cercetare din Slobozia, jud. Ialomita.
- Centru de practica si cercetare Comorova – Neptun
11. În ce priveste formele de verificare ale
disciplinelor de studiu prevazute în planul de învatamânt,
64,51 % sunt examene.
IV. Studenti - cerinte normative
obligatorii
1.
Recrutarea studentilor se face prin proceduri de admitere
proprii.
In ceea ce priveste recrutarea si admiterea studentilor în anul
I de studii, U.B.B aplica o politica transparenta adusa la cunostinta
candidatilor cu cel putin 6 luni înainte de admitere, prin popularizarea
programelor de studii, conditiilor de admitere, facilitatilor ce le
sunt acordate studentilor si nivelul taxelor de scolarizare.
Admiterea se bazeaza exclusiv pe competentele de cunostinte si aptitudini
proprii ale candidatului si nu aplica nici un fel de criterii discriminatorii.
Aplicând reglementarile legale în vigoare, admiterea în
U.B.B se face numai pe baza diplomei de bacalaureat sau a altor acte
de studii echivalente recunoscute de M. Ed.C.I..
Admiterea se face pe baza unei metodologii proprii de admitere elaborata
în concordanta cu legislatia în vigoare, respectiv Ordinul
Ministrului M.Ed.C.I. emis în acest sens.
In vederea recrutarii potentialilor studenti în cadrul Universitatii
Bioterra Bucuresti, exista o preocupare permanenta privind popularizarea
programelor de studiu ce se deruleaza în cadrul acesteia.
De asemenea, personalul didactic al Universitatii realizeaza diverse
întâlniri cu absolventii liceelor, în care expun
oportunitatile viitoare ce le ofera programele de studii din U.B.B.
(mese rotunde, vizite la licee, vizite ale elevilor în U.B.B.
si centrele de practica proprii, etc.).
2. Înscrierea la programele de studii din cadrul
U.B.B., deci si la programul de studii IMAPA se realizeaza pe baza
mediei de la bacalaureat, în ordinea descrescatoare a acesteia.
Modul de admitere si toate aspectele referitoare la aceasta, sunt
precizate în Metodologia de admitere, elaborate în concordanta
cu Ordinul Ministrului Educatiei, Cercetarii si Tineretului nr. 3315/28.02.2008,
privind criteriile generale de organizare si desfasurare a admiterii
în ciclul de studii universitare de licenta, pentru anul universitar
2008-2009.
Având în vedere faptul ca procesul didactic se autofinanteaza,
nu exista alocatii bugetare, Senatul U.B.B. este cel care aloca cifrele
de scolarizare pentru fiecare program de studii.
3. Formatiile de studiu, grupele sunt dimensionate
pe 20-25 studenti astfel încât se asigura desfasurarea
eficienta a procesului de învatamânt. La disciplinele
cu laborator la partea aplicativa, formatia de studiu este subgrupa.
Baza materiala alocata prin orarul fiecarui an de studiu (sali de
cursuri, seminarii, laboratoare, etc.) este corelata cu numarul grupelor
de studenti si permite realizarea simultana a mai multor activitati
didactice, conform programului orar.
4. Promovarea anilor de studii se face conform reglementarilor
prevazute în "Regulamentul privind activitatea profesionala
a studentilor", a Cartei universitare si a prevederilor din "Regulamentul
de aplicare a sistemului de credite transferabile".
Formele de evaluare a cunostintelor acumulate de studenti dupa parcurgerea
disciplinelor sunt: examene (forma scrisa si orala), verificari, colocvii
si sustinere de proiecte , conform Fisei disciplinei .
Procentul de promovabilitate minim este de 57%, iar cel maxim de 98,45%,
valori superioare cerintelor stabilite de standard, respective de
cel putin 40%.
5. Rezultatele obtinute de student pe parcursul scolarizarii
sunt atestate prin Suplimentul la diploma, conform Ordinului Ministrului
Educatiei si Cercetarii nr. 3714/29.03.2005 si O.M.E.C. 4868/07.08.2006.
Formularul si continutul acestora, precum si titlul acordat absolventului
sunt cele reglementate de legislatia în vigoare promovata de
Ministrul Educatiei si Cercetarii.
7. Transferul studentilor între institutiile
de învatamânt superior, facultati si specializari este
reglementat prin Carta Universitara si prin Regulamentul privind activitatea
profesionala a studentilor si nu se efectueaza pe parcursul anului
de învatamânt.
8. Primele 3 serii de absolventi ai Facultatii de
Management Agroturistic au promovat examenul de licenta într-un
procent de peste 90 %, iar în anul 2007 procentul de promovare
a fost de 87 %.
Rezultatele obtinute de absolventii programului de studii IMAPA, în
urma evaluarii la examenul de licenta sunt consemnate în cataloage
speciale dedicate acestui examen.
In ceea ce priveste încadrarea cu contract de munca legal pe
posturi corespunzatoare specializarii obtinute de absolventi, facem
urmatoarele precizari: începând cu promotia 2006, s-a
facut o monitorizare a situatiei încadrarii acestora.
Din declaratiile proprii ale absolventilor precum si din documentele
aduse de acestia, s-a constatat ca peste 52% dintre absolventii promotiilor
monitorizate sunt încadrati cu contracte de munca legale pe
posturi corespunzatoare specializarii sau domeniului de licenta Inginerie
si management în care este încadrata specializarea, precum
si în domenii conexe acestora.
9. Finalizarea ciclului de licenta se realizeaza
conform legislatiei actuale, respectiv Ordinul Ministrului Educatiei
si Cercetarii nr. 295/05.02.2007 si a Metodologiei privind sustinerea
examenelor de finalizare a studiilor elaborate în conformitate
cu Ordinul mai sus mentionat.
Dupa promovarea examenului de licenta se completeaza formularele tipizate
ale diplomelor, achizitionate cu aprobarea M.Ed.C.I.
V. Baza materiala
Facultatea
de Management Agroturistic, din cadrul U.B.B., dispune
de întreaga baza materiala necesara derularii proceselor didactice
si de cercetare stiintifica din cadrul programului de studiu I.M.A.P.A.
Aceasta baza materiala corespunde standardelor care asigura desfasurarea
unui proces de învatamânt si cercetare de calitate, fiind
constituita din bunuri imobile, dobândite prin acte corespunzatoare.
1. Baza materiala aflata la dispozitia programului
de studii I.M.A.P.A. corespunde standardelor care asigura desfasurarea
unui proces de învatamânt de calitate.
In
derularea procesului didactic, specializarea I.M.A.P.A. utilizeaza 4
sali de cursuri, 9 laboratoare si sali pentru proiecte si 7 sali de
seminarii.
În laboratoare se lucreaza pe subgrupe de 12-13 studenti cu exceptia
a doua laboratoare unde spatiul permite lucrul pe formatia unei grupe
întregi (24-25 studenti).
Facultatii de Management Agroturistic utilizeaza pentru activitatea
de cercetare spatiile mentionate, la care se adauga bazele de practica
studenteasca si de cercetare stiintifica din: Comorova – Neptun,
jud. Constanta, Slobozia- jud. Ialomita, Trei Brazi – Predeal,
Jud. Brasov, Busteni, jud. Prahova.
Cadrele didactice dispun de 18 cabinete de lucru, ce le permit desfasurarea
în conditii optime a activitatilor didactice si de cercetare stiintifica.
In cadrul imobilelor detinute de U.B.B. se regasesc spatiile alocate
pentru activitati didactice, de cercetare si administrative aferente
facultatii M.A.T. si programului de studiu I.M.A.P.A.
Spatiile în care îsi desfasoara activitatea studentii înmatriculati
la programul de studii I.M.A.P.A., sunt proprietatea U.B.B., unele fiind
utilizate în comun de catre studentii Universitatii, iar altele
în exclusivitate de catre studentii facultatii M.A.T., conform
planurilor de învatamânt.
Imobilele cu destinatie didactica au fost modernizate, construite si
dotate în perioada 1998-2006, fiind realizate în concordanta
cu necesitatile impuse unei pregatiri teoretice si practice de un înalt
standard de calitate.
De asemenea în prezent la baza materiala existenta s-a adaugat
un nou imobil D+P+2E+M cu o suprafata construita de 2500 mp în
strada Drumul Nicolae Sutu nr. 13-15, Sector 1, Bucuresti, destinat
activitatilor didactice si de cercetare stiintifica, în care sunt
amplasate noi Sali de curs, seminar, laboratoare didactice si de cercetare
si spatii administrative. Aceste noi spatii completeaza si îmbunatatesc
evident baza materiala deja existenta.
2. Universitatea Bioterra dispune de laboratoare proprii cu
dotarea corespunzatoare pentru toate disciplinele cu caracter obligatoriu
din planul de învatamânt.
Spatiile de învatamânt destinate cursurilor (prelegerilor)
si seminariilor, corespund calitativ cerintelor unui învatamânt
modern, fiind dotate cu mobilier adecvat, material didactic, aparatura
audio- video de prezentare, iluminat natural si electric, table, ecrane
de proiectie filme, dispozitive, retroproiectoare.
Laboratoarele destinate desfasurarii activitatilor specifice programului
IMAPA, sunt dotate cu aparatura necesara pregatirii adecvate a studentilor,
precum si cu aparatura necesara desfasurarii activitatilor de cercetare.
3. Laboratoarele de informatica asigura un spatiu de
minimum 2,5 mp / student , astfel încât la nivelul unei
formatii de studiu exista un calculator la cel mult 2 studenti.
Aceste laboratoare dispun de soft-uri corespunzatoare, cu licente de
utilizare a acestora, pentru programele de baza utilizate.
4. Capacitatea spatiilor de învatamânt
pentru programul de studii IMAPA asigura spatiul conform normativelor
ARACIS de minimum 1mp./loc în salile de curs, minimum 1,4 mp/loc
în salile de seminar, minimum 2,5 mp/loc în laboratoarele
de informatica si de minimum 4 mp./loc în laboratoarele disciplinelor
cu caracter tehnic si de proiectare.
5. Numarul de locuri la specializarea IMAPA în
salile de curs, seminar si laborator este corelat cu marimea formatiilor
de studiu, conform normativelor M.Ed.C.I. si anume:
- cursurile si seminariile se tin cu formatiile de studiu complete (an,
grupa);
- lucrarile practice se tin pe subgrupe, pentru a putea realiza suprafata
minima de 4 mp/loc.
6. Laboratoare dotate cu tehnica de calcul asigura
desfasurarea lucrarilor aplicative astfel încât la nivelul
unei formatii de studiu exista cate un calculator la fiecare student
pentru ciclul de licenta.
7. Universitatea Bioterra dispune de patru sali de
lectura în incinta campusului universitar cu o capacitate de peste
450 locuri, care reprezinta cca. 10% din numarul total al studentilor.
|